کلاس شیمی نمونه دولتی خوارزمی

این وبلاگ به مطالب مطرح شده در کلاسهای درس شیمی دبیرستان نمونه دولتی خوارزمی درگهان می پردازد . احمد رحیمی هلری

کلاس شیمی نمونه دولتی خوارزمی

این وبلاگ به مطالب مطرح شده در کلاسهای درس شیمی دبیرستان نمونه دولتی خوارزمی درگهان می پردازد . احمد رحیمی هلری

پاسخ فکر کنید صفحه 9 شیمی پیش دانشگاهی

سوال مطرح شده مربوط به قسمت تاثیر سطح تماس بر سرعت واکنش می باشد پس انتظار دانش آموز این است که پاسخ انبار آرد باشد اما این پاسخ  اکثر دانش آموزان قانع نمی کند زیرا دانش آموزان آتش ذغال و خاکستر را مشاهده کرده اند و انبار گندم و انبار آرد را با ذغال و خاکستر مقایسه می کنند در صورتیکه این مقایسه صحیح نمی باشد زیرا ذرات آرد خیلی سبکتر از خاکستر می باشد و پراکنده شدن ذرات آرد باعث رسیدن اکسیژن کافی به آرد می شود.

  میدانیم که بیشتر گندم سفید از نشاسته درست شده است . و میدانیم که نشاسته از کربوهیدرات ساخته شده است یعنی از به هم پیوستن زنجیره ی مولکولهای شکر ، شکر براحتی میسوزد  پس آرد و خیلی از کربوهیدراتهای دیگر میتواند آتش بگیرند وقتی آنها در هوا بحالت گرد و غبار وجود دارد .فقط کافیه در هر متر مکعب 50 گرم یا بیشتر آرد بصورت گرد در هوا وجود داشته باشد و مشتعل شود. ذره های آرد انقدر کوچک هستند که فورا میسوزند. وقتی یک ذره بسوزد بقیه ذره های نزدیکش را هم روشن میکند و آنوقت شعله بوجود آمده تمام ابر آرد را شعله ور کرده و منفجر میشود. تقریبا هر کربو هیدرات بصورت گرد و غبار وقتی مشتعل شود منفجر خواهد شد .در خیلی از انبارهای آرد به همین صورت با یک جرقه یا یک منبع گرما باعت انفجار و آتش سوزی میشود.

 معادله واکنش :

C6H12O6  + 6O2   ------->    6CO2 + 6H2O + energy             

گاز CO2 و انرژی حاصل از این واکنش باعث پراکنده شدن بیشتر آرد و انفجار خواهد شد.

انفجار معادن زغال سنگ همواره از آتش سوزی از یک گاز ناشی نمی شود.ذرات زغال سنگ معلق در هوا ممکن است به وسیله یک کبریت مشتعل شود وتولید انفجار شدید گردد.به طور کلی باید ذرات معلق قابل احتراق در هوا را به عنوان یک ماده قابل انفجار وخطر ناک در نظر گرفت.

واین دلیل خوبی است برای اینکه بگوییم انفجار زمانی اتفاق می افتد که ذرات به صورت معلق در هوا پراکنده باشند .در مورد آرد چنین اتفاقی می افتد در حالیکه در مورد گندم این طور نیست.

نظرات 2 + ارسال نظر
x.y.z سه‌شنبه 23 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 06:19 ب.ظ

ممنون از اینکه واسه ما زحمت می کشید

[ بدون نام ] جمعه 4 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 02:06 ب.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد