کلاس شیمی نمونه دولتی خوارزمی

این وبلاگ به مطالب مطرح شده در کلاسهای درس شیمی دبیرستان نمونه دولتی خوارزمی درگهان می پردازد . احمد رحیمی هلری

کلاس شیمی نمونه دولتی خوارزمی

این وبلاگ به مطالب مطرح شده در کلاسهای درس شیمی دبیرستان نمونه دولتی خوارزمی درگهان می پردازد . احمد رحیمی هلری

تحلیل نتایج کنکور 92 دانش آموزان خوارزمی

 پس از اعلام نتایج آزمون سراسری سال 1392 ، دوستان زیادی بصورت حضوری یا از طریق قسمت نظرات وب ، نگرانی خود را از نتیجه دانش آموزان خوارزمی اعلام نموده و درخواست تحلیل این موضوع را نمودند ، با توجه به اینکه موضوع این وب علم شیمی است و تجزیه و تحلیل نتایج بهتر است توسط کارشناسان این امر انجام شود از این کار امتناع نمودم اما اصرار دوستان باعث شد این مطالب را بنویسم .

 امیدوارم در تحلیل موضوع کم ترین اشتباه را داشته باشم و اشتباهات موجود را به علت عدم تخصص بنده منظور نمایید ، منتظر راهنمایی دوستان در این خصوص هستم.

 نتایج دانش آموزان خوارزمی در کنکور سال 92 نسبت به

 سال های گذشته ضعیف تر بوده است این موضوع را نمی توان کتمان نمود اما اختلاف میانگین رتبه ها نسبت به میانگین سال های قبل زیاد نیست ( در سال های گذشته یک یا دو نفر رتبه دو یا سه رقمی کسب کردند اما امسال رتبه کمتر از چهار رقمی نداشتیم کسب رتبه خوب توسط یک یا دو نفر مربوط به استعداد و برنامه ریزی و پشتکار خود افراد بوده و محیط آموزشی و امکانات و شرایط آموزشی نقش زیادی نداشتند ).

 این افت و سیر نزولی مدتی است که شروع شده و فقط مربوط به دبیرستان خوارزمی نمی باشد در کل بخش مرکزی قشم این اتفاق افتاده است ( جرقه ها را در نظر نگیرید )

 اگر بخواهیم این موضوع را ریشه یابی کنیم باید به همه عواملی که در موفقیت یک داوطلب کنکور موثر هستند دقت کنیم ، یکی از مهمترین عوامل عدم موفقیت ، عدم انگیزه برای تحصیل است که در ایجاد یا کاهش انگیزه دانش آموز بیشترین نقش را جامعه و محیط پیرامون دانش آموز دارد یکی از سوالاتی که دانش آموزان از دبیران یا افرادی که سعی می کنند انگیزه دانش آموزان را افزایش دهند می پرسند این است " بازار کار کدام رشته دانشگاهی خوب است" ( تضمین شغل و درآمد خوب در مقایسه با مشاغلی مانند تجارت و ... ).

 امکانات ، محیط آموزشی و نیروهای انسانی آموزشگاه شاید نتوانستند انگیزه مثبت ایجاد نمایند امیدوارم تلاش عوامل اجرایی که خودم هم یکی از این افراد هستم اگر باعث افزایش انگیزه مثبت در دانش آموز نشده باشد حداقل باعث کاهش آن نشده باشد.

 دانش آموزانی که در مدارس نمونه دولتی می توانند تا کلاس سوم وچهارم ( پیش دانشگاهی ) ادامه تحصیل دهند این توانایی را دارند که رتبه های بهتری را کسب نمایند مشروط بر اینکه واقعا این خواسته آنها باشد.

 در گذشته ، بهترین دانش آموزان سراسر جزیره تلاش می کردند تا به مدارس نمونه راه پیدا کنند و رقابت شدیدی وجود داشت ( بهترین دانش آموزان و بهترین دبیران ) ، اما حالا دانش آموز سال آخر خوارزمی ، درخواست انتقال به بخش شهاب ( محل سکونت خودش ) را دارد زیرا نتیجه کنکورسال 92  بخش شهاب بهتر از بخش مرکزی بوده است.

 این همه انتقاد شد ، منتظر پیشنهادات سازنده هستم اما بهترین را حلی که به ذهن من رسید:

1 – ایجاد انگیزه مثبت در دانش آموزان توسط افراد مختلف و به شیوه های مختلف 2 – حضور یک مشاور قوی در وقت و زمان مناسب ( مشاور دبیرستان آقای صالحی دارای تخصص کافی هستند اما فرصت ارتباط با دانش آموز برای نامبرده  فراهم نمی شود) 3 - ...    

ادامه مطلب ...