کلاس شیمی نمونه دولتی خوارزمی

این وبلاگ به مطالب مطرح شده در کلاسهای درس شیمی دبیرستان نمونه دولتی خوارزمی درگهان می پردازد . احمد رحیمی هلری

کلاس شیمی نمونه دولتی خوارزمی

این وبلاگ به مطالب مطرح شده در کلاسهای درس شیمی دبیرستان نمونه دولتی خوارزمی درگهان می پردازد . احمد رحیمی هلری

شرکت مپنا قشم ( تولید آب و برق )

    روز چهارشنبه 27 بهمن 95 با هماهنگی هایی که آقای حقانی با مسئولین شرکت مپنا انجام داده بودند ، به همراه دبیران شیمی بخش مرکزی قشم ، خانم ها : اسعدی زاده ، اسلامی ، دریانورد ، راشدی و آقایان : حقانی و ... از شرکت بازدید بعمل آمد ، در ابتدا آقای خانی مسئول بخش شیمی شرکت توضیحات لازم ( مراحل ، مواد مصرفی ، فراورده ها و واکنش ها و فرایندهای هر مرحله ) را ارائه نمودند و سپس از قسمت های مختلف شرکت بازدید بعمل آمد.

   توربین های تولید برق با انرژی حاصل از سوزاندن گازی که توسط لوله از گورزین به شرکت منتقل شده بود کار می کردند ، از بخار آب و گاز کربن دی اکسید حاصل از سوختن گاز ، برای مرحله شیرین سازی آب دریا ( روش تقطیری ) استفاده می شود.

  جهت جلوگیری از ایجاد آلودگی محیط ( آب و هوا ) این شرکت اقدامات زیر را انجام داده است :

1-      از گرما و گاز CO2  و بخار آب حاصل از سوزاندن گاز در مرحله تولید آب شیرین استفاده شده است ( از ورود گاز و گرما به هوا جلوگیری شده است )

2-      PH آب خروجی قبل از ورود به دریا کنترل می شد.

3-      جهت جلوگیری از ایجاد آلودگی گرمایی آب دریا ، دمای آب خروجی را به کمتر از 50 درجه سانتیگراد کاهش می دادند و سپس از آب را در چند قسمت و دور از ساحل ( توسط لوله ای با چند انشعاب ) وارد دریا می کنند ( گروه بازدید کننده ، غواص نیستند این قسمت مشاهده نشد ، به گفته های آقای خانی استناد شد )

  درخصوص نیروهای بومی جزیره قشم شاغل در این شرکت سوال نشد ولی آقای مرداسنگی از دولاب در قسمت مونیتورینگ مشغول فعالیت بود .

   سعی می شود در فرصت های مناسب به برخی از مراحل و فرایندهای این شرکت که مرتبط با علم شیمی هست اشاره شود. 

  

نظرات 1 + ارسال نظر
سلام پنج‌شنبه 19 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 05:43 ب.ظ

سلام استاد
این شرکت زیر نظر سازمان منطقه آزاد هست یا نه ؟
تشکر

سلام ، تمام شرکت هایی که فعالیت آنها بعد از اعلام جزیره بعنوان منطقه آزاد ، شروع شده است با هماهنگی با سازمان منطقه آزاد شروع بکار کرده اند اما وابسته به منطقه آزاد نیستند ، نحوه اداره آن مانند کارخانه سیمان و شرکت ذوب روی هست فقط قدری وسیع تر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد