کلاس شیمی نمونه دولتی خوارزمی

این وبلاگ به مطالب مطرح شده در کلاسهای درس شیمی دبیرستان نمونه دولتی خوارزمی درگهان می پردازد . احمد رحیمی هلری

کلاس شیمی نمونه دولتی خوارزمی

این وبلاگ به مطالب مطرح شده در کلاسهای درس شیمی دبیرستان نمونه دولتی خوارزمی درگهان می پردازد . احمد رحیمی هلری

لامپ فلورسنت (مهتابی )

ساختمان لامپ فلورسنت و عملکرد آن

لامپهای معمولی فلورسنت از یک لوله شیشه‌ای بسیار شفاف که بدنه داخلی آنها از پودر فلورسنت پوشیده شده و داخل آنها از بخار جیوه همراه با کمی آرگون یا نئون استفاده شده است. با اعمال میدان الکتریکی قوی بدو سر لامپ ، گاز یونش می یابد، با یونش گاز توسط نیروی الکتریکی قوی ، تخلیه الکتریکی در داخل آن صورت می‌گیرد و در نتیجه آن مقدار کمی نور مرئی و مقدار بسیار زیادی نور نامرئی  )اشعه فرا بنفش تولید خواهد شد، وجود پودر فلورسنت در داخل لوله باعث می‌شود که نور نامرئی فلورسنت را نورانی کرده و مقدار بسیار زیادی از این نور نامرئی با طول موج کوتاه را به نور مرئی قابل استفاده برای روشنایی (طول موج بلند) تبدیل سازد.

البته هر چه دمای داخلی گاز بالا رود، گاز بهتر یونش یافته و زودتر روشن می‌شود. به همین خاطر از دو رشته فیلامان در دو طرف لامپ استفاده می‌کنند که این دو رشته قادرند گاز را حرارت اولیه بدهند تا سریع تر روشن شود. در لحظه اول روشن شدن ، به خاطر حرارت پایین آن ، لامپ احتیاج به ولتاژ زیادی دارد. اما با گرم شدن گاز ، لامپ با ولتاژ پایین تر هم بخوبی کار می‌کند. برای تولید ولتاژ زیاد دو سر لامپ ازاستارت استفاده می‌شود.

چون نور لامپ فلورسنت بوسیله حرارت ایجاد نمی‌شود، بلکه در اثر تحریک اتمها تولید می‌گردد، از نظر اقتصادی مفید و مقرون به صرفه است. لامپ فلورسنت در سطح وسیع نور تولید می‌کند، روشنایی مناسبی تأمین می‌کند که سایه‌های کمی را سبب می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد