کلاس شیمی نمونه دولتی خوارزمی

این وبلاگ به مطالب مطرح شده در کلاسهای درس شیمی دبیرستان نمونه دولتی خوارزمی درگهان می پردازد . احمد رحیمی هلری

کلاس شیمی نمونه دولتی خوارزمی

این وبلاگ به مطالب مطرح شده در کلاسهای درس شیمی دبیرستان نمونه دولتی خوارزمی درگهان می پردازد . احمد رحیمی هلری

مشاهده هزاران ماهی مرده در خلیج فارس

در بخش اول کتاب شیمی سال اول متوسطه ماجرای شهر خیالی رودسار وجود دارد ، مشابه این مورد در آبهای اطراف جزیره قشم اتفاق افتاد و خیلی از دانش آموزان این دبیرستان ، این رخداد را مشاهده نمودند و براساس روش علمی پس از هر مشاهده ای ، فرضیه سازی می شود.

 از اوائل مهر ماه 87 رنگ آب دریا شروع به قرمز شدن کرد با این مشاهده سوالات زیادی برای دانش آموزان مطرح شد

با توجه به عدم اطلاع رسانی دقیق توسط مسئولین و همزمانی این موضوع با زلزله های قشم و ... سوالات و فرضیه های زیادی در اذهان دانش آموزان شکل گرفت.

 مشاهده هزاران ماهی مرده موجب تقویت بعضی از فرضیه ها گردید تا اینکه در نیمه دوم آبان ماه ، علت اصلی این اتفاق به شرح زیر اعلام شد:

ادامه مطلب ...

نمونه سوالات شیمی 2 از مدل بور تا پایان بخش 1

1-    ۱-  در طیف نشری خطی هیدروژن ، 2 خط در طول موج های 486 و   نانومتر 656 ظاهر  می شود     هریک از این خط ها مربوط به انتقال الکترون بین کدام لایه ها 3 به 2 و یا 4به 2 می باشد؟ چرا؟ 

2-     ۲- در آرایش الکترونی عنصر  Br ( Z=35) چند اوربیتال با  L=1 وجود دارد؟

ادامه مطلب ...

طی شد این عمر (شعر گذر زمان)

 در جزوه درس روانشناسی دوره دانشگاه شعر جالبی وجود داشت که در زمان تدریس در بعضی از کلاسهای شیمی در اواخر اسفند ماه یا در آخرین جلسه کلاس قسمتهایی از آن را برای دانش آموزان ( از واقعیت نگذریم برای خودم ) می خواندم برخی از دانش آموزان  دفتر خاطرات خود را تحویل می دادند تا این شعر را برای آنان بنویسم ولی بعلت طولانی بودن این شعر از نوشتن آن صرفنظر نموده و بجای آن چند جمله کوتاه می نوشتم ، امروز آقای کمالی (دانش آموز پیش دانشگاهی ) یاد آوری نمودند که دو سال است درخواست این شعر را نموده اند اما هنوز نوشته نشده است ، این هم شعر مورد نظر:

ادامه مطلب ...

لامپ فلورسنت (مهتابی )

ساختمان لامپ فلورسنت و عملکرد آن

لامپهای معمولی فلورسنت از یک لوله شیشه‌ای بسیار شفاف که بدنه داخلی آنها از پودر فلورسنت پوشیده شده و داخل آنها از بخار جیوه همراه با کمی آرگون یا نئون استفاده شده است. با اعمال میدان الکتریکی قوی بدو سر لامپ ، گاز یونش می یابد، با یونش گاز توسط نیروی الکتریکی قوی ، تخلیه الکتریکی در داخل آن صورت می‌گیرد و در نتیجه آن مقدار کمی نور مرئی و مقدار بسیار زیادی نور نامرئی  )اشعه فرا بنفش تولید خواهد شد، وجود پودر فلورسنت در داخل لوله باعث می‌شود که نور نامرئی فلورسنت را نورانی کرده و مقدار بسیار زیادی از این نور نامرئی با طول موج کوتاه را به نور مرئی قابل استفاده برای روشنایی (طول موج بلند) تبدیل سازد.

ادامه مطلب ...

نمونه سوالات شیمی( ۲ ) تا مدل اتمی بور

1- اگر اتم A دارای 19 پروتون و 20 نوترون باشد، نماد شیمیایی کامل آن را بنویسید.

ادامه مطلب ...

محاسبات استوکیومتری بدون موازنه کردن معادله واکنش

آیا انجام محاسبات استوکیومتری بدون موازنه کردن معادله واکنش نیز امکان پذیر است؟

پاسخ این سوال مثبت می باشد ( روش استفاده از اکی والان ) ولی با توجه به اینکه استفاده از این روش مستلزم این است که دانش آموز یک سری مفاهیم جدید را بیاموزد پیشنهاد می گردد از این روش فقط زمانی که موازنه معادله واکنش برای دانش آموز امکانپذیر نباشد استفاده شود.

ادامه مطلب ...