کلاس شیمی نمونه دولتی خوارزمی

این وبلاگ به مطالب مطرح شده در کلاسهای درس شیمی دبیرستان نمونه دولتی خوارزمی درگهان می پردازد . احمد رحیمی هلری

کلاس شیمی نمونه دولتی خوارزمی

این وبلاگ به مطالب مطرح شده در کلاسهای درس شیمی دبیرستان نمونه دولتی خوارزمی درگهان می پردازد . احمد رحیمی هلری

مشاهده هزاران ماهی مرده در خلیج فارس

در بخش اول کتاب شیمی سال اول متوسطه ماجرای شهر خیالی رودسار وجود دارد ، مشابه این مورد در آبهای اطراف جزیره قشم اتفاق افتاد و خیلی از دانش آموزان این دبیرستان ، این رخداد را مشاهده نمودند و براساس روش علمی پس از هر مشاهده ای ، فرضیه سازی می شود.

 از اوائل مهر ماه 87 رنگ آب دریا شروع به قرمز شدن کرد با این مشاهده سوالات زیادی برای دانش آموزان مطرح شد

با توجه به عدم اطلاع رسانی دقیق توسط مسئولین و همزمانی این موضوع با زلزله های قشم و ... سوالات و فرضیه های زیادی در اذهان دانش آموزان شکل گرفت.

 مشاهده هزاران ماهی مرده موجب تقویت بعضی از فرضیه ها گردید تا اینکه در نیمه دوم آبان ماه ، علت اصلی این اتفاق به شرح زیر اعلام شد:

جلبکهای قهوه ای قاتل اصلی ماهیان سواحل قشم

بندرعباس - خبرگزاری مهر: جلبکهای قهوه ای در سواحل خلیج فارس و دریای عمان باعث مرگ بسیاری از ماهیان این منطقه شده و بیشترین قربانی های خود را از سواحل قشم و بندرعباس گرفته است.

به گزارش خبرنگار بندرعباس، اداره کل محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به قربانی شدن حجم زیادی از ماهی های کف ریز خلیج فارس و دریای عمان اعلام کرد: در ماه گذشته شاهد قربانی شدن تعداد زیادی از ماهیان سواحل دریای عمان و خلیج فارس بوده ایم که بیشترین این تلفات در سواحل بندرعباس و قشم مشاهده شده و این امر نگرانی علاقمندان به محیط زیست و مردم را به همراه داشته است.

پس از بررسی کارشناسان زیست محیطی مشخص شده است عامل اصلی مرگ و میر این ماهی ها جلبک های قهوه ای بوده اند که مدتی قبل، از جاسک در شرق استان هرمزگان تا غرب قشم بر روی آب شناور شده و در نهایت این جلبکها باعث عدم تنفس ماهی ها و در نتیجه مرگ و میر آنها شده است.

این جلبک ها که حیاتی فصلی دارند بیشتر در فصل تابستان رشد و تکثیر پیدا می کنند و به دلیل پوشاندن سطح آب از ورود نور و اکسیژن به عمق آب جلوگیری کرده و باعث مرگ و میر ماهی های کف دریا می شوند.

افزایش فسفات آب دریا باعث تکثیر و رشد بیشتر جلبک های قهوه ای می شود و عواملی مانند توفان گونو نیز در رشد بی سابقه این جلبک ها در خلیج فارس و دریای عمان نیز بی تاثیر نبوده است.

تاکنون نیز حجم وسیعی از ماهی های قربانی شده در سواحل بندرعباس از سوی شهرداری جمع آوری شده است.

رئیس اداره شیلات قشم:

جلبک مشاهده شده در پدیده شکوفایی جلبکی روی ماهیان زنده تاثیری ندارد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره شیلات قشم گفت: نوع جلبک مشاهده شده در پدیده شکوفایی جلبکی روی ماهیان زنده تاثیری ندارد و اگر مسمومیتی مشاهده شود، مربوط به ماهیانی است که به خاطر کمبود اکسیژن در آب تلف شده‌اند.

مسعود بارانی امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار داشت: به محض مشاهده این پدیده کارشناسان اداره شیلات قشم و پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس با حضور در این منطقه به نمونه‌برداری از آب‌وماهیان پرداختند.
وی افزود: با توجه به پیگیری‌های اداره کل شیلات هرمزگان و انجام آزمایش‌ها و نمونه‌برداری روی آب و ماهیان علت مرگ و میر آنها خفگی به خاطر کمبود اکسیژن اعلام شد.
در ادامه این گفت و گو مدیرشبکه بهداشت و درمان قشم بیان داشت: با توجه به اطلاعات نخستین و آزمایش‌های که تاکنون انجام شده اینگونه جلبک غیر سمی است.
مهدی فکوری اضافه کرد: از زمان مشاهده این پدیده تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر مسمومیت به لحاظ آب آشامیدنی و مصرف ماهی به شبکه بهداشت و درمان قشم ارسال نشده است.
همچنین مسئول شبکه دامپزشکی قشم با بیان اینکه این پدیده بیشتر بر ماهیان مرده تاثیر دارد، خاطرنشان کرد:‌ احتمال مسمومیت در ماهیان مرده بیشتر است، به این خاطر به شرکت‌های پودر ماهی، صیادان ابلاغ شده که از ماهیان مرده استفاده نکنند.
امین درا بیان داشت: مرگ و میر ماهیان در ابعاد کمی بوده است و تنها چند گونه ماهی از جمله ماهی شورت و سفره ماهی به خاطر کمبود اکسیژن محلول در آب دچار خفگی شده‌اند.
مدیر عامل شرکت آب، برق و تاسیسات قشم نیز در این رابطه افزود: با توجه اینکه پدیده شکوفایی جلبکی آب‌های خلیج‌فارس و کشورهای حاشیه‌ای را در برگرفته است، تمام دستگاه‌های اجرایی در صدد رفع این مشکل هستند.
محمدرضا لشکری اضافه کرد: ‌با توجه به مشکل پدیده کشند قرمز در دریا تولید آب توسط دستگاه‌های آب شیرین‌کن از نوع
RO متوقف شده است و فقط دستگاه‌های آب شیرین‌کن حرارتی در حال تولید هستند.
وی ادامه داد:‌ این مقدار تولید جوابگوی نیاز شهروندان نیست که با تمهیداتی که برای کنترل مصرف و صرفه‌جویی شهروندان صورت گرفته این مشکل تاکنون کنترل شده است.
لشکری در خاتمه تصریح کرد: با توجه به آزمایش‌ها و بررسی‌های صورت گرفته آب شرب قشم عاری از هر گونه مشکل بهداشتی است.

در پی مرگ بیش از 17 هزار قطعه ماهی در سواحل امارات، مسؤول واحد بهداشت شهرداری منطقه دبا الحصن در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در دوبی، اظهار کرد که آلودگی آبهای خلیج‌فارس و جزر و مد شدید که در چند هفته پیش شاهد آن بودیم علت اصلی مرگ ماهی‌ها است.

وی اظهار کرد: تعدادی از ماهی‌های تلف شده برای بررسی علت مرگ به آزمایشگاه ارسال شده است که تاکنون شهرداری نتیجه آزمایش ها را دریافت نکرده است.

به گزارش خبرنگار مهر در بندرعباس، بنا براعلام اداره کل شیلات استان هرمزگان، با توجه به قربانی شدن حجم زیادی از ماهیان خلیج فارس و دریای عمان نظارت ویژه دامپزشکی بر مراکز مجاز صید ماهی آغاز شده است.

صید مجاز ماهی در آب های خلیج فارس و دریای عمان بلامانع بوده و صیادان می توانند همانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهند.

شهروندان نیز تنها از مراکز معتبر فروش ماهی، اقدام به خریداری این محصول کرده و تنها از ماهی هایی استفاده کنند که تازه بوده و پوست سفت و چشم براقی دارند.

در مجموع خرید و خوردن ماهی های جنوب مشکلی نداشته و تنها شهروندان باید بر سلامت ماهی های مصرفی خود مطمئن شوند.

نظرات 2 + ارسال نظر
نگار دوشنبه 29 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 08:12 ب.ظ http://moon125.blogfa.com/

درودهای فراوان و خسته نباشید به مدیر مسئول محترم وبلاگ:
همکار عزیز،

. وبلاگ law نیز مشتاق دیدار شماست

law[گل]

a.m یکشنبه 21 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 01:01 ق.ظ

سلام اون زمان من شیمی نخونده بوم و گر نه در این مورد کتاب می نوشتم اغراق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد