با توجه به اینکه نمرات پایانی نوبت دوم دروس نهایی ( بدون در نظر گرفتن مستمرها و نوبت اول ) در هر درس ضریب 15 درصد نمرات همان درس را در آزمون سراسری به خود اختصاص می دهد ، لازم است که در برگزاری این آزمون ها ( طرح سوال ، بارم بندی سوالات ، شرایط حوزه ی اجرا و تصحیح اوراق ) دقت بیشتری شود تا شرایط برای همه شرکت کننده گان یکسان باشد و سلیقه ای عمل نشود.
سوالات امتحان نهایی درس شیمی 3 در سال 1389 هر چند ساده بود اما به نظر من چند اشکال داشت :
1- سوال 6 ، قسمت " ت " بالاتر از محدوده مطالب کتاب درسی بود ( در کلاس رفع اشکال دبیرستان شهید مطهری که حدود 12 ساعت قبل از امتحان برگزار شد یکی از دانش آموزان همین سوال را پرسید ، سوال دانش آموز را پاسخ دادم اما در پایان اشاره کردم که احتمال طرح این سوال کمتر از 1 0/ 0 درصد است )
2- نحوه بارم بندی پاسخنامه تا حدودی سلیقه ای بود ، بعنوان مثال سوال 6 ، قسمت " آ " بر اساس پاسخنامه ، دانش آموز باید به " نیروی جاذبه بین مولکولی در هر دو ، از نوع پیوند هیدروژنی است ( 25 / 0 ) – پس از حل شدن ، نیروهای جاذبه تشکیل شده قوی تر از جاذبه های قبلی است( 25 / 0 ) یا با کاهش انرژی ( 25 / 0 ) و افزایش بی نظمی همراه است ( 25 / 0 ) " اشاره کند درصورتی که طبق پاسخنامه سوالات مشابه این سوال در سالهای قبل کافی بود دانش آموز به مشابه بودن نیروهای جاذبه در هر دو ، یا قطبی بودن هر دو مولکول اشاره کند تا نمره کامل را بگیرد. اگر براساس پاسخنامه ، اوراق امتحانی تصحیح شود شاید کمتر از 10 نفر ، نمره کامل بگیرند ، اگر هم با نظر مصحح ، تصیحح شود حدود یک نمره بین مصححین مختلف تفاوت ایجاد خواهد شد که این اختلاف در نمرات ، بیشتر مربوط به سوالات 6 و 14 خواهد بود.
تعداد زیادی از دانش آموزان به سوال 4 دقت نکردند ( 5 / 1 نمره دارد پس 6 مورد باید نوشته شود ) و در هر قسمت فقط یک گزینه را انتخاب کرده اند.
نظرات کامل دانش آموزان در این مورد را بهتر است پس از اعلام نمرات بپرسیم.
سلام آقای رحیمی
لطفا سوالات کنکور رشته تجربی را بررسی کنید خیلی از بچه ها می گفتن سوالات شیمی تجربی خیلی سخت بوده ؟
سلام
بزودی ( در اولین فرصت ) به پاسخ برخی از این سوالات اشاره خواهد شد ، سوالات سخت نبود فقط نیاز به دقت و سرعت عمل داشت.
پیروز باشید.