X
تبلیغات
نماشا
رایتل
بررسی سوالات نهایی شیمی 3

با توجه به اینکه نمرات پایانی نوبت دوم دروس نهایی ( بدون در نظر گرفتن مستمرها و نوبت اول ) در هر درس ضریب 15 درصد نمرات همان درس را در آزمون سراسری به خود اختصاص می دهد ، لازم است که در برگزاری این آزمون ها ( طرح سوال ، بارم بندی سوالات ، شرایط حوزه ی اجرا و تصحیح اوراق ) دقت بیشتری شود تا شرایط برای همه شرکت کننده گان یکسان باشد و سلیقه ای عمل نشود.

سوالات امتحان نهایی درس شیمی 3 در سال 1389 هر چند ساده بود اما به نظر من چند اشکال داشت : 

   

  

 

1-      سوال 6 ، قسمت " ت " بالاتر از محدوده مطالب کتاب درسی بود ( در کلاس رفع اشکال دبیرستان شهید مطهری که حدود 12 ساعت قبل از امتحان برگزار شد یکی از دانش آموزان همین سوال را پرسید ، سوال دانش آموز را پاسخ دادم اما در پایان اشاره کردم که احتمال طرح این سوال کمتر از 1 0/ 0 درصد است )

2-      نحوه بارم بندی پاسخنامه تا حدودی سلیقه ای بود ، بعنوان مثال سوال 6 ، قسمت " آ " بر اساس پاسخنامه ، دانش آموز باید به " نیروی جاذبه بین مولکولی در هر دو ، از نوع پیوند هیدروژنی است ( 25 / 0 ) – پس از حل شدن ، نیروهای جاذبه تشکیل شده قوی تر از جاذبه های قبلی است( 25 / 0 ) یا با کاهش انرژی ( 25 / 0 ) و افزایش بی نظمی همراه است ( 25 / 0 ) " اشاره کند درصورتی که طبق پاسخنامه سوالات مشابه این سوال در سالهای قبل کافی بود دانش آموز به مشابه بودن نیروهای جاذبه در هر دو ، یا قطبی بودن هر دو مولکول اشاره کند تا نمره کامل را بگیرد. اگر براساس پاسخنامه ، اوراق امتحانی تصحیح شود شاید کمتر از 10 نفر ، نمره کامل بگیرند ، اگر هم با نظر مصحح ، تصیحح شود حدود یک نمره بین مصححین مختلف تفاوت ایجاد خواهد شد که این اختلاف در نمرات ، بیشتر مربوط به سوالات 6 و 14 خواهد بود.

تعداد زیادی از دانش آموزان به سوال 4 دقت نکردند ( 5 / 1 نمره دارد پس 6 مورد باید نوشته شود ) و در هر قسمت فقط یک گزینه را انتخاب کرده اند.

نظرات کامل دانش آموزان در این مورد را بهتر است پس از اعلام نمرات بپرسیم.